MijnBruidsfoto.nl

Welke rol speelt licht bij trouwfoto’s?

Licht | Bruidsfotograaf & Trouwfotograaf Amsterdam

Vervolgens heb ik een lijstje gemaakt met de meest gebruikelijke toepassingen van verschillende vormen van licht in de bruidsfotografie.

Mooi licht in de avond

In de ochtend en avond is het licht veel zachter dan in de middag en heeft ook een andere kleur. Voor zonsopgang is de kleur een soort blauw maar in de avond veranderd het licht van geel tot rood en wordt uiteindelijk een mooi, zacht oranje. Dat is eigenlijk de beste tijd om landschap- en trouwfoto’s te maken. Als de zon hoog aan de hemel staat werpt deze harde schaduwen – lastig voor portretten. De schaduw in iemand’s gezicht is moeilijk voldoende op te helderen in de nabewerking, maar niet onmogelijk. Daarom kies ik vaak een plek met een mix van schaduw en zonlicht voor portretten. Een bos of een grote boom werkt meestal. Het spel van licht en donker levert mooie highlights op die je kan inzetten om bepaalde plekken van het gezicht bijvoorbeeld extra aandacht te geven. 

Als je ervoor kiest in de middagzon te fotograferen kan je ook een reflector gebruiken om donkere schaduwen op te helderen tijdens de shoot. Het enige probleem is dat iemand hem moet vasthouden.

Nog een woord over schaduw: harde schaduw kan behulpzaam zijn als je iets wilt afbeelden wat erbij past, zoals bv. een bouwvakker die fysiek hard moet werken. Dat is (gelukkig) niet van toepassing voor de meeste bruiloften :). Zacht licht wordt in verbinding gebracht met liefde en dergelijke emoties en daarom kies ik, zover ik het kan bepalen, voor zacht licht zonder harde schaduw om de afgebeelde emoties te versterken.

Lensflare

Licht kan ook worden ingezet om extra elementen aan de foto’s toe te voegen, bijvoorbeeld in vorm van lensflare. Normaliter wil je dit eigenlijk niet op de foto en daarom hebben ook veel fotografen een zonnekap op de lens zitten. Bij een lensflare fotografeer je rechtstreeks de zon in. Op het moment dat de zon rechtstreeks op het objectief schijnt kan er een interne reflectie in het objectief ontstaan omdat de objectief-elementen niet helemaal perfect zijn gevormd. Als gevolg kunnen dan cirkels, strepen of een soort gloed, of alle drie, in beeld ontstaan. Toegepast op de juiste manier kan je hiermee interessante effecten bereiken. 

Diffuus licht

Diffuus licht is afkomstig van een groot gebied rondom het onderwerp en is egaal en zacht. Van alle kanten valt het licht op je onderwerp en daardoor is er sprake van heel weinig tot geen schaduw. Licht wordt diffuus wanneer het bijvoorbeeld mistig is, of bewolkt. Het licht wordt dan als het ware gefilterd waardoor het zacht wordt. Zoals boven beschreven kunt je ook gebruik maken van bijvoorbeeld bomen, of hulpmiddelen als een reflectiescherm, om het licht meer diffuus te maken. Hiermee kun je makkelijk schaduwen verzachten op je foto. 

Diffuus licht is meestal van voordeel om trouwportretten te fotograferen. Vergeleken met direct licht, waar harde schaduwen op het gezicht en ogen vallen, komen bij diffuus licht ogen en andere donkere voorwerpen beter tevoorschijn op de trouwfoto. 

Low key

Bij een low-key foto overheersen de donkere tonen het beeld. Door de techniek krijgen de trouwfoto’s niet alleen meer drama, ze worden ook als realistischer beschouwd omdat je diepte suggereert. Naast een overwegend donker beeld, kenmerkt een low-key foto zich door een hoog contrast. Slechts een deel van de foto is verlicht, de rest valt geheel of gedeeltelijk weg in de donkere partijen. Door het hoge contrast en de donkere tinten krijgen low-key foto’s veel drama. Ze zijn vaak mysterieus en geschikt om spanning in een foto te brengen.

High key

High-key fotografie is precies het tegenovergestelde: hier domineren de lichte tonen de foto.

Door de lichte toon geeft een high-key foto een positief gevoel en wordt het geassocieerd met natuurlijk, puurheid en zuiverheid. Niet voor niets zie je high-key fotografie vaak terug bij newborn shoots, reclamefoto’s voor gezonde voeding en modefoto’s voor zomerkleding. Ook Apple maakt veel gebruik van high-key fotografie omdat het de suggestie van hoge kwaliteit geeft. Dat maakt high-key trouwfoto’s ook geschikt voor trouwfoto’s.

Overbelichting kan helpen bij high-key fotografie, maar gewoonweg overbelichte foto’s hebben vaak te veel contrast. Een echte high-key foto heeft weinig verschil tussen donkere en lichte tonen. Bij een geslaagde high-key trouwfoto zijn de schaduwen bijna verdwenen.

Binnenlocaties

Bij trouwfoto’s draait dus alles om het licht. Wat als het licht wegvalt?Waarmee kun je dan werken? Gelukkig zijn moderne digitale camera’s in staat dit tot een bepaalde punt te compenseren maar desondanks krijg je betere trouwfoto’s met goed licht. Fotografisch gezien is dat dan ook de meest belangrijke factor bij het kiezen van een binnenlocatie voor jullie bruiloft. De ramen kunnen echt niet groot genoeg zijn. Natuurlijk kan je ook flitslicht gebruiken maar er is toch minder variatie in de trouwfoto’s en ze zien er ook niet natuurlijker uit door flitslicht. 

Mobiele versie afsluiten